Nakhon Pathom

STEDENTRIP BANGKOK

In Nakhon Pathom staat de grootste pagode Wat Phra Pathom Chedi van Thailand. De Chedi steekt boven de stad uit is daardoor van de hoofdweg te zien. De Chedi is 127 meter hoog. Het markeert de plek waar men aanneemt dat het boeddhisme voor het eerst onderwezen werd in Thailand. De Chedi is bekleed met bruine tegels en lijkt op een schoolbel.

Phra Pathom Chedi betekent Heilige chedi (stoepa) van het begin. De stoepa komt voor in geschriften uit 675, terwijl archeologische vondsten dateren uit de 4e eeuw. In de 11e eeuw is hij herbouwd in de Khmer-stijl en overgroeid door de jungle. Koning Mongkut bezocht het als monnik en liet de chedi later herbouwen. Hij was gereed in 1870. Sinds 2005 staat hij op de UNESCO werelderfgoedlijst.

BANGKOK  – NAKHON PATHOM

20 NOVEMBER 2006

De stad Nakhon Pathon is vooral bekend om de Phra Pathom Chedi, met zijn 127 m hoge chedi is dit het hoogste boeddhistische monument ter wereld. Voor de reusachtige chedi staat aan de ingang een offeraltaar met een enorm groot Boeddhabeeld vergezeld van kleinere Boeddhabeelden. De Thai komen hier offergaven brengen, schalen gevuld met lotusbloemen, eieren en fruit. De kleinere beelden zijn helemaal bedekt met bladgoud en om de armen hangen bloemenslingers.
Als je verder naar boven loopt, wordt de met gouden tegels bedekte chedi, omringd door een kloostergang en verschillende wats. De vier wats die de chedi omringen staan op de vier windrichtingen en zijn prachtig versierd met vergulde Boeddhabeelden. Grote Chinese wachters bewaken de trappen die verder leiden naar de chedi.
Wij gaan één van de wats binnen. De wanden zijn prachtig beschilderd en vanuit deze wat kun je door een raamopening precies op een gedeelte van de chedi kijken naar een verguld Boeddhabeeld wat in een overkapping is geplaatst. Dit tempelcomplex dateert uit de 2e eeuw en er is telkens een stuk aangebouwd. Oorspronkelijk moet het een Khmer-tempel zijn geweest vanwege de naga’s (slangen) die langs de trappen zitten. Als we de tempel verlaten staat er een lange tafel met allemaal schaaltjes. Volgens goed boeddhistisch gebruik hoor je in elk schaaltje een muntje te doen.

Rond 15:00 uur rijden we terug naar ons hotel. Ook vandaag kon het niet uitblijven met de verzengende hitte; onderweg valt de regen met bakken uit de lucht. Rond 16:30 uur zijn we weer terug in het Shangri-La Hotel. Hopelijk houden we het vanavond droog als we op onze laatste avond in Bangkok een dinercruise gaan maken over de Chao Phraya.
Rond 19:15 uur melden we ons bij de pier voor de dinercruise. Voor de boot heet een mooi rijtje Thai in spierwitte kostuums ons welkom en leidt ons naar onze plaatsen, buiten op het dek. Het is super romantisch, heerlijk eten en gezellig. GENIETEN OPTIMA FORMA.
We hadden geen mooiere afsluiting voor onze Bangkok-reis kunnen wensen. De nodige gebouwen waaronder de Wat Arun, het Koninklijk Paleis en de Wat Phra Keo, die we passeren, zijn uitgelicht. De kwaliteit van het eten is ook prima. Om 22:00 uur zijn we weer terug bij de kade van het Shangri-La hotel. We hebben het gelukkig droog gehouden. Rond 23:30 uur gaan we slapen. Een mooie dag met een geweldig eind. Morgen is het onze laatste dag in Bangkok dus ook voor de laatste keer vroeg op.

BANGKOK  – AMSTERDAM

21 NOVEMBER 2006

Onze laatste dag in Bangkok. Om 5:30 uur opgestaan. John heeft wat meer tijd nodig vandaag en ziet om 6:15 uur het eerste daglicht. We ontbijten, hoewel we niet erg veel honger hebben. Om 7:45 uur nemen we een taxi naar het Grand Palace. Omdat het de afgelopen keer zo druk was hebben we besloten om op onze laatste dag nog een bezoek te brengen aan het Koninklijk Paleis.
Gelukkig is het niet zo druk op de weg en zijn we rond 8:15 uur bij de toegangspoorten van het paleis. Stipt om 8:30 uur mogen we naar binnen. Snel kaartjes kopen en naar binnen. We zijn de eersten die het complex betreden. De bewakers van het complex zijn hoogst verbaasd dat we direct naar het Koninklijk Paleis doorlopen. We hebben volgens hun nog niet het mooiste van het complex gezien, de Wat Phra Keo met de Smaragden Boeddha. Als we ze duidelijk maken dat we dat afgelopen week al hebben gezien mogen we doorlopen naar het Koninklijk Paleis.
Tegen de muren bij de toegangspoorten naar het paleis hangt het koninklijke logo. Het grote Paleis was van 1782 tot 1946 de officiële residentie van de koninklijke familie.
Het eerste gebouw, aan de linkerkant, is de Dusit-troonzaal. Grote Chinese wachters staan bij de ingang van de zaal. Alles blinkt en schittert hier. De teakhouten deuren zijn ingelegd met goud. Naast de Dusit-troonzaal is een gebouw waar de koning zich verkleedt voor de jaarlijkse Kroningsviering die in de troonzaal plaats vindt. Naast de Dusit-troonzaal staat centraal de Chakri-troonzaal met mooie bonsaiboompjes ervoor. De Chakri-troonzaal mogen we niet bezoeken. In de bovenste zaal van het centrale paleis ligt de as van koningen. De begane grond doet dienst als audiëntiezaal voor de ontvangst van ambassadeuren en buitenlandse vorsten. Bij de Chakri-troonzaal wordt continue de wacht gehouden. Rechts van het centrale paleis ligt de Dusit Maha Prasad-troonzaal, die voor Rama I in 1782 werd gebouwd, met een klein paviljoen. Dit paviljoen deed vroeger dienst als koninklijke kleedkamer bij officiële gelegenheden. Voordat de koning de Dusit Maha Prasad-troonzaal betrad, steeg hij uit zijn draagstoel en ontdeed zich in het paviljoen van zijn kroon en gouden gewaden. Tegenover de Chakri-troonzaal staan allerlei overheidsgebouwen. Via deze gebouwen kun je weer het complex verlaten.

We nemen een taxi terug naar ons hotel. Nog even de laatste baths opmaken aan souvenirs. We hebben kunnen regelen dat we tot 18:00 uur de kamer kunnen hebben. Dus we kunnen op ons gemak onze koffers pakken en alles regelen voor de terugreis. Nog een laatste blik op de Chao Phraya vanuit de kamer en dan gaan we uitchecken. In Next 2, eten we ons galgenmaal. De obers overladen ons met allerlei lekkers als ze horen dat we vanavond de laatste keer komen dineren.

Om 20:00 uur worden we voor de laatste keer opgehaald door Patt om naar de nieuwe luchthaven in Bangkok te worden gebracht. We nemen afscheid. Ons avontuur zit erop…..Er is veel veranderd t.o.v. 14 jaar geleden maar een ding blijft: de vriendelijkheid van de Thai.
Om 23:55 uur (Thaise tijd) stijgen we op en vliegen naar Amsterdam. Rond 6:30 uur Nederlandse tijd landen we op de luchthaven Schiphol. We hebben er anderhalf uur langer over gedaan dan op de heenreis door de tegenwind en dat we een “omweg” moesten maken omdat we niet over Kabul konden vliegen. Om 7:45 uur kunnen we met de Schipholtaxi richting huis rijden. Een drukte op de weg i.v.m. het slechte weer; maar om 9:45 uur zijn we weer thuis.