Beijing

STEDENTRIP BEIJING

BEIJING

22 APRIL 2013

Heerlijk, we kunnen wat langer blijven liggen. Onze laatste dag in Beijing en we doen het vandaag allemaal wat rustiger aan. Het weer is er niet beter op geworden. Een week geleden konden we nog heel duidelijk de torenhoge flats aan de overkant van het hotel zien. Vandaag lukt het nauwelijks vanwege de enorme smog. Volgens ons gids valt het nog mee. In de zomer is het nog veel erger. Bijna iedereen die vroeger een fiets reed, heeft nu een auto. Het is ook bijna een zeldzaamheid als je nog een fietser tegenkomt.

In de ochtend gaan we naar Silk Street voor onze laatste inkopen. Hier is van alles te koop, zijde kleding, schoenen, sieraden, kleding en veel meer; verdieping na verdieping. Alle winkeltjes worden gerund door kletsende verkopers. Als je op 40% van de gevraagde prijs biedt, betaal je een goede normale prijs. Leven en laten leven is altijd ons motto, maar je hoeft niet ‘uitgekleed’ te worden. We doen al onze inkopen en lunchen in het winkelcentrum. Op een verdieping zijn de nodige restaurantjes. Claudia lijkt het wel leuk om naar een soort Mc.Donalds te gaan. Dat moeten we toch ook een keer proberen. Na een kwartiertje zit onze gids heerlijk te smikkelen maar aan ons is het deze keer niet besteed. Een waterig soepje met een hardgekookt ei met een bruin/zwart velletje, wat rijst met een paar verdwaalde maïskorrels, sponzige paddenstoelen zonder smaak en nog wat gekookte botjes met wat kip erom heen. Wij halen onze ‘schade’ vanavond wel in, in ons restaurant.
We rijden terug naar ons hotel om alvast een begin te maken met onze koffers te pakken voor onze terugreis morgen.

Om 16:00 uur worden we door Claudia opgehaald voor de Kung-Fu-show in het Red Theatre. De voorstelling begint om 17:15 uur. Ook nu hebben we weer prima plaatsen: 1e rij! Het is een wervelende show, schitterende decors, mooie muziek en het verhaal van Kung-Fu wordt op een indrukwekkende wijze neergezet. Er worden ijzerstaven en stokken op het hoofd door midden geslagen, plavuizen met de hand doormidden geslagen en er wordt op vlijmscherpe messen gelegen. Jaren van harde training liggen hier aan ten grondslag. Voor we het weten is het 18:30 uur en is de voorstelling afgelopen. We rijden terug naar ons hotel en nemen afscheid van onze gids Claudia, die het ons de hele reis zo naar onze zin heeft gemaakt, niets was haar teveel! De laatste avond eten we in het Vic restaurant ons ‘Chinese galgenmaal’.

BEIJING  – AMSTERDAM

23 APRIL 2013

Al om 5:45 uur op om de koffers verder in te pakken. Om 7:00 uur zitten we aan het ontbijt. Uitchecken, koffers naar beneden en om 8:00 uur worden we opgehaald voor de transfer naar de internationale luchthaven. Alles verloopt heel soepel en om 11:05 uur hangen we weer in de lucht voor de ruim 8000 km richting Schiphol. Onze horloges zetten we weer 6 uur terug. Om 15:40 uur zetten we weer voet op Nederlandse bodem met zoveel mooie ervaringen rijker.

Beijing, is allang niet meer de stad van de 9 miljoen fietsers zoals Kate Melua zong, het is de stad van miljoenen auto’s en torenhoge flats. Rochelende Chinezen zijn we niet tegen gekomen, wel erg smerige openbare toiletten. Er wordt nauwelijks of geen Engels gesproken dus de ervaring om analfabeet te zijn hebben we ook gehad. Maar Beijing was zeker ook de stad van de levendigheid, van de modernisering die zich in een rap tempo voltrekt, van de indrukwekkendheid van de oude monumenten zoals de Chinese Muur, de Verboden Stad en het Plein van de Hemelse Vrede, de kleurrijke tempels en van de dynamiek van de samenleving in het algemeen. Oh ja en van de wrat van Mao. Reden genoeg om dit land verder te gaan verkennen.