Longqoing

STEDENTRIP BEIJING

De Longqing-kloof bevindt zich in het westen van het dorp Gucheng. De kloof is slechts ongeveer 85 kilometer verwijderd van het centrum van Peking. De kloof wordt vaak beschouwd als een microkosmos van de Drie Kloven langs de Yangtze-rivier en wordt ook vaak vergeleken met steile waterpieken langs de Li-rivier in Guilin, ten zuiden van China. In het zuiden van de kloof ligt de Badaling Great Wall, in het westen en noorden ligt het Songshan Forest Park en in het westen ligt de berg Haituo.

De hele kloof heeft een lengte van ongeveer 7 kilometer. Het bevat helder water en groene bergen in de lente en zomer, en het is een goede plek om weg te zijn voor de zomervakantie of weg van het bruisende stadsleven. In de winter is dit een wereld van ijs en sneeuw.

LONGQOING

21 APRIL 2013

Gelukkig hebben we redelijk geslapen want vandaag loopt de wekker weer om 6:15 uur af. Nou het ontbijt gaat er goed in na gisteren nauwelijks tijd te hebben gehad om ’s avonds te eten. Om 8:00 uur vertrekken we met Claudia, onze gids en chauffeur naar de ‘Longqoing-Kloof, zo’n 80 km ten noorden van Beijing. Het is druk op de weg en we doen er ruim twee uur over en met het schokkende rijden van de chauffeur lijken die twee uur wel drie uur; wat rijdt die vent beroerd. De kloof ligt achter de Chinese Muur bij Bandaling. Onderweg zien we ook een stukje van de Muur in het berglandschap. Om 10:30 uur komen we aan op een grote parkeerplaats waar weinig in de buurt is te zien dan gebergte (ook mooi!). Hier moeten we dus kaartjes kopen.
In een open wagentje rijden we richting de kloof. Het waait hard maar de zon probeert voorzichtig door te komen. Dan komen we bij een volgende ticket-office en moeten weer kaartjes kopen, nu voor de kloof. De andere kaartjes waren voor het open wagentje…. Lang leven de bureaucratie! Via tuinen lopen we naar de ‘echte’ ingang van de Longqoing-kloof. Een 350m lange roltrap die zit verscholen in een reusachtige draak die tegen de bergwand is gebouwd moet ons naar het stuwmeer brengen, de grootste dam van China. We stappen in de grote bek van de draak. Als we zes roltrappen hebben genomen, moeten we nog een stukje door een grot lopen en dan zijn we bij het stuwmeer. We maken een boottocht van een half uur door de kloof. Tot onze grote verrassing ligt hier eind april nog ijs! Elk jaar in januari en februari vindt hier het IJssculptuurfestival plaats. Na een half uurtje varen en allerlei Chinese uitleg over de kloof gaan we aan land.

We bezoeken de Diamond Tempel. De naam van de tempel verwijst naar de berg waarop de tempel is gebouwd, de Diamantberg. Er zijn hier ook mogelijkheden om te bungeejumpen vanaf een 48m hoog platform. Wij houden het maar op toekijken en het geschreeuw aanhoren. Ook zijn er nog andere waaghalzen die een kabel hebben gespannen tussen twee bergtoppen. Ze rijden met een motor over de staalkabel en voeren allerlei acrobatische toeren uit. Na een paar uurtjes houden we het hier voor gezien en nemen we de boot terug. Alleen een misrekening, de boot vaart pas terug als hij helemaal vol zit. We plakken er nog maar 25 minuten wachten aan. Konden we op de heenweg de roltrap nemen, nu moeten we via een grot naar beneden lopen. Groot voordeel hiervan is dat we langs het stuwmeer kunnen lopen. Met de open wagentjes rijden we weer terug naar de parkeerplaats waar de chauffeur op ons heeft gewacht. De Longqoing-Kloof was aardig, maar daar is ook alles mee gezegd.

Het is inmiddels al twee uur als we een leuke lunchplaats vinden. Het is weer heerlijk, pittige kip, iets van krokant varkensvlees en nog allerlei heerlijke gerechten. We moeten wel even wachten want het personeel moet zelf eerst eten. Gewoon aan een tafel naast ons, laten de vier obertjes het zich heerlijk smaken en elke keer als er vanuit de keuken wordt gegild dat er een gerecht klaar is, loopt één van hen naar de keuken en brengt het gerecht naar de gasten. Ondanks dat het bij de andere tafels na het eten een compleet slagveld is, ziet onze tafel er netjes uit en het heeft ook prima gesmaakt! Rond 17:30 uur zijn we weer bij ons hotel. Toch een leuke dag, weer een ervaring rijker.