North Seymour

RONDREIS GALAPAGOS-EILANDEN

North Seymour is een van de kleine Galapagos-eilanden; het ligt 1,5 km van het eilandje Baltra, ten noorden van het hoofdeiland Santa Cruz. Het is slechts 1,8 km² groot.  Het eiland is vrij droog en begroeid met droogte minnende vegetatie. Het eiland kan worden bezocht, er is een wandelpad.

Het eiland bezit de grootste kolonie van de Amerikaanse fregatvogels, blauwvoetgenten, zwaluwstaartmeeuwen en lavameeuwen. Verder zijn er ook zeeleguanen. Op dit eiland is waargenomen dat deze dieren behalve zeewier ook landplanten eten.

QUAYAQUIL – NORTH SEYMOUR

29 APRIL 2003

We staan om 6:00 uur op en na ons ontbijtje rijden we meteen naar de luchthaven van Guayaquil voor onze vlucht naar Baltra op de Galapagos Eilanden. We stijgen op om 9:05 uur en na zo’n anderhalf uur landen we al op de luchthaven van Baltra.
Onze horloges zetten we weer vooruit, het tijdverschil met Nederland is nu 8 uur (vroeger). Op de luchthaven worden onze spullen gecontroleerd op etenswaar en moeten we door een bak lopen met een soort desinfecterend middel zodat we zeker geen ziektes of zaden van planten naar de eilanden brengen via onze schoenzolen. Ons busje staat al klaar om ons naar de haven te brengen.
Bij de haven aangekomen, vliegen de eerste pelikanen en fregatvogels al boven ons hoofd…. dat gaat wat beloven voor de komende dagen. Na zo’n tien minuten komen er zodiacs aan en worden we naar het cruiseschip de Isabela II gebracht; onze koffers volgen later. Het is inmiddels 10.30 uur. Aan boord krijgen we eerst alle regels die op het cruiseschip gelden te horen; als ook de regels als we aan land gaan. Het totaal aantal passagiers bedraagt 26 personen en er zijn 27 bemanningsleden; niet gek! We worden in drie groepen verdeeld, voor de komende excursies die we de komende dagen gaan maken. Zo zijn er de boobies (blauwvoet Jan van Genten), waar wij bij worden ingedeeld, de albatrossen en de aalscholvers. Elke keer als je van en aan boord komt moet je op een lijst je aanwezigheid aantekenen zodat men nooit naar een volgend eiland vaart voordat iedereen aan boord is.
Om 12:30 uur hebben we een heerlijk lunchbuffet en ondertussen zetten we koers naar onze eerste bestemming, North Seymour Eiland. Onze koffers zijn inmiddels aan boord afgeleverd en de hutten worden toegewezen. Laat ons tot onze grote verbazing de ‘owner-suite’ hebben. We hadden aan de reisorganisatie wel een goede hut gevraagd maar nooit gedacht dat het de suite zou zijn…. De hut is groot van opzet en voorzien van televisie, video en minibar, met direct uitzicht op de zee en op de ‘begane vloer’ gelegen. Dat had slechter gekund hè? Ook hebben we nog een privé-butler José genaamd. Het cruiseschip is van alle gemakken voorzien en super de luxe. Zo is er boven op het zonnedek een bar en zwembad, er is een bibliotheek, mooi restaurant en een grote zaal met bar waar dagelijks briefings worden gehouden van wat we die dag of een volgende allemaal gaan beleven.
Om 15:30 uur hebben we eerst nog een veiligheidsoefening boven op het dek. Bij een toetersignaal moeten we meteen onze zwemvesten aan doen en ons direct verzamelen op het bovendek waar we dan eventuele verdere instructies krijgen. De oefening verloopt goed.

Rond 15:50 uur is het dan zover. Zwemvest aan, in de zodiac en we varen naar onze eerste bestemming North Seymour Eiland. North Seymour is een klein eilandje net boven Baltra (South Seymour). Het eilandje staat vol met lage struikachtige vegetatie die dor en droog overkomt maar in het regenseizoen kortstondig opbloeit. Als we aan land willen moeten we even wachten want een zeeleeuwtje ligt heerlijk te zonnen, op nog geen halve meter afstand, en gaat nog niet weg al had je het graag. Dat is al meteen de eerste schitterende ervaring, de dieren zien je niet als vijand en blijven rustig zitten of staan. Na een tijdje wil ‘mevrouw’ weer het water in en kunnen we aan land. Je voelt je meteen in een grote dierentuin met de grote hoeveelheid dieren die je meteen ziet, lavahagedissen, zeeleguanen, fregatvogels, Galapagos duiven en duizenden blauwvoet Jan-van Genten.
North Seymour is een grote broedkolonie van deze grappig kijkende blauwvoet Jan- van Genten. De mannetjes blauwvoet Jan-van Genten zijn druk bezig om indruk te maken op de vrouwtjes door een paringsdans uit te voeren en ze zo te verleiden. Ze maken daarbij een fluitend geluid. Op een haast komische manier tillen ze hun blauwe voeten telkens op voor hun dans. eens kijken of John dat straks ook lukt als we weer terug in onze hut zijn….Sommige blauwvoet Jan-van Genten hebben al eieren gelegd en zijn gaan broeden. De broedtijd is 45 dagen en zowel het mannetje als het vrouwtje broedt op de eieren. Als het jong ruim 8 maanden oud is gaan de ouders weer op zoek naar een nieuwe partner.

De zeeleguanen of zeehagedissen zijn op North Seymour het kleinst in vergelijking tot de andere eilanden waar ze ook voorkomen. Het mannetje heeft een soort vinnen over zijn gehele lijf en het vrouwtje alleen op haar kop. Op dit eiland hebben ze wel een rood gekleurde buik. Ze liggen op grote stenen heerlijk in het zonnetje om op temperatuur te komen voordat ze weer op zoek gaan naar algen in het koude water. Een stukje verder zien we in lage struiken fregatvogels zitten. De mannetjes zijn ook hier bezig om indruk te maken op de vrouwtjes. Dit doen ze door hun rode keelzak op te blazen en daarbij een tikkend geluid met hun snavel op de rode keelzak te maken en hun vleugels te spreiden. Jonge fregatvogels, met hun nog witte kopje, kijken het indrukwekkende schouwspel van de mannetjes aan, zoals wij ook doen! Het is werkelijk uniek om tussen alle vogels en andere dieren te lopen. Omdat de dieren hier zo geïsoleerd leven en geen vijanden kennen, zien ze de mens ook niet als vijand en blijven ze gewoon zitten, staan of liggen. Zelfs de vogels vliegen niet voor je weg. In één woord: fantastisch!
Rond 18:00 uur verlaten we het eiland en gaan met de zodiacs weer terug naar het cruiseschip. Voor het diner hebben we een captains cocktail. Onder het genot van een hapje en een drankje worden de belangrijkste crewleden voorgesteld waaronder de drie biologen die in een roulatiesysteem onze gids zullen zijn, Vanessa, Lobo en Pablo. Dan hebben we nog Fransesco die verantwoordelijk is voor de algehele leiding en Pepe, die barman is. Altijd belangrijk om te weten. Hierna hebben we ook meteen onze eerste briefing over het eiland Española wat we morgen gaan bezoeken. Na het heerlijke diner gaan we nog even boven aan dek zitten. Het is echt aardedonker, soms hoor je het geluid van vogels en natuurlijk het schip wat al koers heeft gezet naar Española. Zéér voldaan gaan we om 22:30 uur naar onze hut. De eerste dag zit erop dat gaat nog heel wat beloven voor de komende dagen.