Muscat

RONDREIS OMAN

De hoofdstad Muscat is meestal het startpunt van een rondreis door Oman en ligt in een rustige baai van de Golf van Oman. De stad bestaat al vele eeuwen en was in vroeger tijden een belangrijk centrum voor de rijke handel over zee tussen oost en west. Door de tijd heen is de stad o.a. onder het bestuur geweest van het Perzische rijk en de Portugezen. Vandaag de dag is Oman echter een sultanaat. Muscat wordt ook wel de witte stad genoemd vanwege de voornamelijk laagbouw gebouwen in een lichte zandkleur. Ondanks de belangrijke handelspositie van Muscat, is de stad door toeristen nog niet op grote schaal ontdekt, wat zorgt voor een rustig en nog lokaal straatbeeld.

KHASAB – MUSCAT

14 NOVEMBER 2016

Vandaag loopt de wekker om 8:00 uur af. Het lijkt wel of het vandaag warmer is dan de afgelopen dagen. Na een uitgebreid ontbijtje pakken we onze koffers in en checken uit. Omstreeks 11:00 uur worden we opgehaald en met de hotelshuttle naar de luchthaven vlakbij ons hotel gebracht. Alles verloopt heel eenvoudig. Er gaat maar een keer per dag een vlucht van Oman Air naar de hoofdstad Muscat. We hoeven dan ook niet te kijken waar we moeten inchecken. Er is een aparte ruimte bij het boarden waar de zwart gesluierde vrouwen plaats nemen. Zij mogen blijkbaar niet in een ruimte bij de mannen of zelfs echtgenoten zitten. Telkens als er een vrouw binnenloopt in de ruimte gaat de deur meteen dicht. Het meest verbaasd me dat wanneer de gesluierde vrouwen in het vliegtuig stappen ze bij elkaar gaan zitten en niet bij hun echtgenoot met kind.
Om 12:30 uur stijgen we op voor een vlucht van maar 40 minuten ofwel 351 km. Vanuit de lucht hebben we nog een mooi uitzicht op de bergen van Musandam, waar we gisteren tussen hebben gevaren. Zo imposant als ze gisteren waren zo nietig zijn ze nu. Om 13:30 na wel een kwartier te hebben getaxied naar de aankomstterminal zijn we in Muscat. De temperatuur is zo’n 29 graden. We worden bij de bagageband al opgewacht door een vertegenwoordiger van de reisorganisatie. In een grote BMW worden we naar ons hotel the Chedi gebracht. Ook Muscat is al in de ban van de nationale feestdag van Oman op 18 november, de verjaardag van de sultan. Overal hangen vlaggen zelfs langs de snelwegen. De sultan wordt door de bevolking op handen gedragen omdat hij zoveel welvaart heeft gebracht in Oman. De hoge inkomsten van de olie- en gaswinning wat de hoofdinkomstenbron is van Oman, komt helemaal ten goede aan de bevolking. Na een kwartiertje rijden arriveren we bij het Chedi Hotel. Hier komen we echt ogen tekort. Je waant je hier echt in het decor van het sprookje van duizend-en-een-nacht. We worden welkom geheten met een glaasje jus d’orange met mint en naar onze kamer gebracht. Het is zo groots en indrukwekkend. Om van de ene kant van het hotel naar de andere kant van het hotel te lopen zijn we ruim 20 minuten onderweg. Er zijn 6 restaurants. Wel drie zwembaden waarvan er een een lengte heeft van maar liefst 103 meter. Overal staan palmbomen bij dit aan de Golf van Oman gelegen hotel aan het strand.

’s Avonds als we gaan eten is het helemaal een sprookje. Overal kaarsen, palmbomen helemaal uitgelicht, schemerverlichting, sfeerhoekjes met grote kruiken, drijfkaarsen in het water, grote vuurkorven. In een woord oogverblindend.
We gaan heerlijk uit eten in het Restaurant, waar we hebben gereserveerd en na een heerlijk etentje gaan we om 21:45 uur slapen. Ondanks dat we vandaag niets hebben gedaan zijn we toch moe en de wekker staat op 6:45 uur ingesteld voor morgen.

MUSCAT

15 NOVEMBER 2016

We staan vandaag om 6:45 uur op, we willen op tijd kunnen ontbijten omdat we om 9:00 uur een citytour gaan maken door Muscat. Uitgestrekt op een smalle landstrook tussen zee en bergen in, ligt het rustige Muscat, een van de kleinste hoofdsteden ter wereld. De hoofdstad telt meer dan een miljoen inwoners en bestaat uit verschillende wijken, door brede snelwegen met elkaar verbonden.
Om 9:00 uur worden we in de lobby opgewacht door onze gids voor de komende dagen, Abdullah genaamd. Een jonge man, getrouwd, zo rond de leeftijd van 30 jaar en vader van drie kinderen. Hij is een geboren en getogen Omaan. Een grote witte Nissan Pathfinder 4WD staat voor ons klaar, zo’n auto waar je een trapje voor nodig hebt om in te stappen.
Als eerste bezoeken we de Sultan Qabous Grand Mosque. Zoals het een goed moslima betaamd heb ik een grote sjaal bij me. Blouse met lange mouwen aan zodat de polsen zijn bedekt, lange broek aan waar je de enkels niet kunt zien en Abdullah tovert in een handomdraai de echte metamorfose als hij de sjaal om mijn gezicht drapeert zodat er ook maar geen haartje meer te zien in. Het is even puffen maar goed dan mag je als vrouw tenminste naar binnen. Ter gelegenheid van zijn 30-jarig bewind liet sultan Qabous de grote moskee oprichten. Op een oppervlak van maar liefst 416.000 m2 werd deze moskee met aangrenzende gebouwen gebouwd. De sultan was zelf helemaal betrokken bij de bouw tot in het kleinste detail. Zo koos hij zelf de bomen uit die bij de ingang van de moskee moesten worden geplant en het hele interieur. In 1995 werd het startsein gegeven en 6 jaar en 4 maanden later was het hele complex klaar.
We bezoeken eerst de vrouwenmoskee. Zij bidden gescheiden van de mannen, maar hoeven niet perse naar de moskee om te bidden. De mannen daarentegen wel. Als zij naar de moskee gaan om te bidden telt hun gebed 27maal zoveel als dat zij thuis bidden. In de gebedsruimte voor de vrouwen is plaats voor 750 vrouwen. Er hangen grote kroonluchters van Swarovski-kristal. Het gebouw is opgetrokken uit Indisch zandsteen.

Daarentegen biedt de moskee voor de mannen plaats aan 6500 mannen en 35 kroonluchters van Swarovski-kristal verlichten de gebedshal; waarvan de grootste een gewicht heeft van 8 ton en 1122 lampen. De grootste kroonluchter hangt in de koepel die bedekt is met goud. Een kostbaar Perzisch tapijt waar 600 vrouwen gedurende vier jaar lang aan knoopten, bedekt de marmeren vloer en heeft maar liefst een afmeting van 70×60 meter. De deuren zijn gemaakt van hout uit India en zijn helemaal uitgesneden. Overal staan geschriften uit de Koran afgebeeld. In de nissen in de muren liggen de 30 delen van de heilige Koran.
Het gehele marmeren complex biedt ruimte aan 20.000 gelovigen. Bij de moskee hoort nog een islamitisch instituut en een reusachtige bibliotheek. We nemen ook nog een kijkje bij de wasplaatsen waar men de rituele wassing verricht en lopen dan weer naar de uitgang.

Hierna rijden we een behoorlijk stuk naar de wijk Mutrah. Muscat is heel uitgerekt en verdeeld in diverse wijken. In de wijk Mutrah bezoeken de kleine groente- en vissoek. Op zichzelf niet erg interessant maar naast de grote Moskee heeft Muscat zelf weinig bezienswaardigheden dus wordt elke mogelijkheid aangegrepen om toeristen iets te laten zien. Vervolgens rijden we naar een klein museum Bait Al Baranda genaamd welk een beeld van de geschiedenis van Oman geeft aan de hand van foto’s, filmfragmenten, historische thema’s en etnische voorwerpen. Het is leuk om gezien te hebben maar daar heb je ook alles mee gezegd. Abdullah zet ons hier af en geeft ons 20 minuten de tijd om alles te bekijken….nou dat is zelfs teveel voor hetgeen hier wordt tentoongesteld.

Hierna bezoeken we de traditionele Mutrah-soek. De smalle steegjes zijn in de loop van de tijd nauwelijks veranderd. Een mengeling van wierook, kruiden, parfums en vooral pashmina’s valt ons ten deel en de altijd opdringerige verkopers. Als we het toeristische gedeelte door zijn gelopen, komen we eigenlijk in de echte soek waar de bevolking hun inkopen doet. Hele gangen met alleen goud dat hier als huwelijksgift wordt gekocht door de familie van de bruidegom voor de bruid en gangen vol kleding en schoenen wat hier hoofdzakelijk door de gesluierde Omaanse vrouwen wordt gekocht. We besluiten ons bezoek aan de soek met het drinken van de lokale lekkernij nl. een mix van koude melk met siroop. Lekker verfrissend en heerlijk zoet.

Dan rijden we naar oud Muscat, zoals Muscat er voor 1970 uitzag. Toegangspoorten sloten elke avond de stad af. Toen sultan Qabous aan de macht kwam veranderde dit snel en de stadspoorten bleven voortaan open en hij bouwde Muscat tot wat het vandaag de dag is. Een moderne stad met allerlei faciliteiten en een goede infrastructuur. Centraal aan zee ligt het ceremoniële paleis van de sultan in oud Muscat, het Qasr al-Alam, met aan weerszijden twee forten Mirani en Jalali, hoog op de rotsen. De oude handelshuizen in oud-Muscat maakten plaats voor statige regeringsgebouwen. Op de rotsen bij de zee zie je namen in de rotsen gekrast. In de vroegere tijd was het gewoonte als een schip hier aanmeerde om de naam van het schip in de rotswand te kerven en het jaartal. Het Jalali-fort deed tot in de jaren 70 dienst als gevangenis. Beide verdedigingsbouwwerken dateren uit de Portugese periode, eind 16e eeuw.

Het is inmiddels 13:00 uur en we rijden terug naar ons hotel waar we rond 13:40 uur weer aankomen. Eigenlijk hebben we alles wat in Muscat te zien was nu wel gezien volgens Abdullah. We ploffen lekker neer in een van de vele zitjes van het Chedi hotel. De rest van de middag houden we het rustig en genieten van de schitterende omgeving en ons hotel.
We hebben weer gereserveerd in het Restaurant om daar om 19:00 uur te gaan eten. We eten weer zoals altijd voortreffelijk maar vanavond maken we het niet te laat. De koffers zijn al weer gepakt. We gaan om 21:45 uur naar bed. Morgen om 9:00 uur verlaten we Muscat om het zuidoosten van Oman te gaan verkennen en te eindigen in de Wahibi-woestijn.