Santiago de Chile

RONDREIS PAASEILAND

Santiago ofwel ‘Santiago de Chile’ is het culturele, politieke en financiële centrum van Chili en heeft zich ontwikkeld tot een moderne metropool. Het historische centrum van de stad is fantastisch mooi door de 19e-eeuwse neoclassiciste architectuur en kronkelige zijstraatjes. Alles is gebouwd in neogotische en koloniale stijl.
Het plein van de wapens (Plaza de las Armas)  is het belangrijkste plein van Santiago en het middelpunt van het stadsontwerp van de hoofdstad. Rondom het plein zijn historische gebouwen. Hieronder behoren de Metropolitaanse Kathedraal van Santiago, het centrale postkantoor, het Paleis van de Koninklijke Publiek van Santiago en het gebouw dat de lokale overheid van Santiago zetelt gevestigd.

BUENOS AIRES – SANTIAGO DE CHILE

29 OKTOBER 1998

Vanavond zouden we om 19:20 uur de vlucht moeten hebben van Buenos Aires naar Santiago de Chile omdat de enige manier om op Paaseiland te komen via Chili gaat en er vertrekt maar een keer per week een vlucht naar Paaseiland vanuit Santiago de Chile.
Dus grote paniek als we door allerlei vertragingen van de binnenlandse vluchten in Argentinië en van het verkeer in Buenos Aires pas om 19:21 uur op de internationale luchthaven van Buenos Aires aankomen. Als we buiten adem bij de incheckbalie van Lan Chile ons verhaal vertellen zegt de medewerker achter de balie ‘Jullie kunnen zeker naar Santiago de Chile, maar niet met deze vlucht’. Gelukkig hoeven we geen nieuwe tickets te kopen en kunnen we op een volgende vlucht worden geboekt die diezelfde avond om 21:00 uur vertrekt. Het is heel belangrijk voor ons om uiterlijk op vrijdagavond 30 oktober in Santiago de Chile te zijn omdat de vlucht naar Paaseiland op 31 oktober ’s morgens vroeg vertrekt. We nemen zelf contact op met de Chileense reisorganisatie zodat ze op de hoogte zijn van het feit dat we een vlucht later komen en ons dus later op de luchthaven moeten ophalen.
Om 21:00 uur vertrekken we dan toch en na 1550 km te hebben afgelegd, landen we om 23:06 in de hoofdstad van Chili. Onze koffers hebben we vrij snel want het was totaal niet druk aan boord. Dan is het wachten geblazen, wachten en nog eens wachten maar er staat niemand van de Chileense reisorganisatie ons op te wachten. Dan eerst maar geld wisselen zodat we tenminste een taxi kunnen betalen. Binnen een mum van tijd staan er wel tien taxichauffeurs om ons heen. Ze hebben in de gaten dat er geld te verdienen is. We hebben nog een ander probleem, we weten alleen de naam van het hotel (gelukkig maar), maar hebben geen voucher of een adres. Om 23:50 uur stappen we in een taxi waarvan de chauffeur weet waar het Hotel Fundador ligt.

SANTIAGO DE CHILE

30  OKTOBER 1998

Om 0:30 uur stoppen we voor het hotel met de naam Fundador, nu maar hopen dat er niet meer hotels in de hoofdstad zijn met die naam. Dat is gelukkig niet het geval. We worden allervriendelijkst ontvangen ondanks het feit dat we helemaal geen voucher hebben. Terwijl we inchecken gaat de telefoon. Aan de andere kant van de lijn is onze gids van de Chileense reisorganisatie die ons had af moeten halen op de luchthaven. Ze wil graag een van ons beiden spreken. De receptionist van het hotel schat in dat ik nog het meest rustig ben en ik krijg de dame aan de lijn. Een stortvloed van woede komt over haar heen, waarom hadden we al die moeite moeten doen om haar vanuit Buenos Aires te bellen als ze er toch gewoon het lak aan had. Dat gesprek zal ze zich nog wel een tijdje herinneren. We gaan moe naar onze kamer. Wat een dag; waar dan ook werkelijk alles tegen zat wat maar tegen kon zitten.

We staan om 9:15 uur op en na het ontbijt gaan we de buurt maar eens even verkennen.
We zijn totaal niet uitgerust en eigenlijk te moe om te wandelen. Ik besluit terug te gaan naar het hotel en nog een paar uurtjes te gaan slapen. John voelt zich heel wat fitter en gaat al op ontdekkingstocht. Maar niet voor lang. Wat we niet weten is dat Pinochet (dictator van Chili van 1973 tot 1990, die tienduizenden tegenstanders arresteerden, martelden, en liet ‘verdwijnen’.) op verzoek van een Spaanse rechter op 17 oktober door de Britse autoriteiten in Londen is gearresteerd. Spanje achtte Pinochet medeverantwoordelijk voor het martelen van Spaanse burgers in Chili. Er zijn veel demonstraties tussen de voor- en tegenstanders van oud-dictator Pinochet en de politie zet waterkanonnen in om de voor-en tegenstanders uit elkaar te slaan. Er is voor John maar een mogelijkheid om zich in veiligheid te stellen en dat is letterlijk vluchten in een kerk die in de buurt is. Na een tijdje is het wat rustiger geworden en kan hij de kerk veilig uitkomen en terug lopen naar het hotel. Ik ben ondertussen zo fit als een hoentje en we maken een hernieuwde start om de omgeving te verkennen. Het is buiten bloedheet, ruim 35 graden, benauwd en nog steeds een gespannen sfeertje. We lopen langs het presidentieel paleis waar de wacht in het gelid staan en natuurlijk wil ik de ‘schuilkerk’ zien. De schuilkerk is de kathedraal Metropolitan aan het Plaza de Armas; prachtig van binnen. We lunchen vlakbij de kerk en slenteren nog wat rond over een pleintje waar allerlei portretschilders aan het werk zijn; er zitten best mooie schilderijen tussen. Laat in de middag lopen we terug naar het hotel. We gaan vroeg slapen want morgen worden we, als het goed is, om 6:15 uur opgehaald door een vertegenwoordigster van D.M.C. (Chileense reisorganisatie) die ons naar de luchthaven brengt en dan krijgen we ook onze vouchers voor ons verblijf in Paaseiland….. anders !@#$%!#