Vila Nova de Gaia

STEDENTRIP PORTO

Het valt de meeste bezoekers niet eens echt op, maar iedereen die een paar dagen in Porto doorbrengt, komt uiteindelijk eens terecht in Vila Nova de Gaia. Zodra je een van zes bruggen over de Douro bent overgestoken, kun je met zekerheid zeggen dat je je in Vila Nova de Gaia bevindt. Al sinds vroege jaren bestaat er een sterke band tussen de twee gebieden aan weerszijden van de rivier. De adellijke families van Porto hadden vakantiehuizen in Vila Nova de Gaia, en de meeste portwijnproducenten hadden hier kelders. Bewonder het fantastische uitzicht op de Douro en Cais da Ribeira, zie de imposante D. Luís I Brug. Maar het echte hoogtepunt van Vila Nova de Gaia is het ongelooflijke aantal portwijnkelders. De meest populaire merken zijn hier gevestigd. Dus breng zeker een bezoek aan een portkelder voor een rondleiding.

VILA NOVA DE GAIA

10 MEI 2016

Het is onze laatste dag in Porto. Vandaag doen we het wat rustiger aan. Een verlaat ontbijtje en hoe is het mogelijk het regent nog NIET! We besluiten om vandaag via de Sé kathedraal naar beneden te lopen en een keer zonder regen te ervaren hoe het is om via de trappen en de wijk Ribeira naar de Dom Luis I brug te lopen en vervolgens de stad die tegenover Porto aan de Douro ligt, Vila Nova de Gaia met de vele porthuizen, te gaan bekijken. Het plan is gemaakt nu maar hopen dat de weergoden ons gunstig gestemd zijn. We klimmen naar de Sé en alles ziet er ineens een stuk vriendelijker uit als het droog is en een zonnetje zich door het wolkendek probeert heen te dringen. Onze vreugde is helaas van korte duur als we aan de eerste treden beginnen bij de Escadad das Verdades (Trappen van de Waarheden) voelen we al de eerste druppels. We lopen tot aan de Dom Luis I brug om daar op een van de vele bankjes te gaan schuilen. Hier hebben we tenminste nog een mooi uitzicht op de Cais de Ribeira. Zodra je de brug oversteekt ben je in Vila Nova de Gaia. Oorspronkelijk bestond de stad uit twee dorpen, maar deze werden in 1984 samen gevoegd. Vila Nova de Gaia en Porto zijn altijd sterk verbonden geweest ook door de diverse bruggen die over de rivier de Douro liggen.

Adellijke families en de rijke burgerij uit Porto hadden hier hun boerderijen en vakantiehuizen. Ook liggen er vele porthuizen aan deze kant van de rivier. Vila Nova de Gaia is verantwoordelijk voor de wereldwijde levering van de beroemde Portwijnen. Al sinds de 17e eeuw wordt dit lekkernij gemaakt in de stad Porto. Alle grote producenten van port stellen er hun kelders open voor bezoekers zoals Ferreira, Calèm, Osborne, Ramos Pinto, Rozés, Graham en Sandeman en nog meer dan 30 anderen merken. Vanwege de regen bezoeken we het eerste porthuis wat we tegenkomen nl. Calèm. De Engelstalige rondleiding is net om 12:15 uur gestart maar we kunnen nog aansluiten m.a.w. we hebben weer een schuilplaats gevonden. Een medewerker van Calèm geeft een uitleg over port en in het bijzonder natuurlijk de uitzonderlijke kwaliteit van de Calèm-port. Calèm is opgericht in 1859 en zijn (zoals ze zeggen) marktleider in Portugal. Met een productie van bijna 4 miljoen flessen port en een voorraad van maar liefst 8 miljoen liter port is hun grootste probleem ruimte voor de opslag van al die wijn. Ze hebben zelfs port die meer dan 100 jaar oud is. We lopen tussen grote tonnen port met inhouden van meer dan 16.000 liter portwijn en onze gids blijft maar vertellen hoe goed ze zijn. Op het eind van de rondleiding komen we in een groot proeflokaal terecht en staan er twee glaasjes port voor ons om te proeven, een witte port en een rode tawny port van zo’n 3-4 jaar oud. Ik denk dat er makkelijk zo’n 150 personen in de ruimte kunnen zitten aan lange tafels. Vanzelfsprekend kun je na de proeverij een flesje port bij hun kopen. Als we rond half twee weer buiten staan schijnt warempel de zon.

Via de kade met de vele rabelo’s met de namen van de verschillende porthuizen lopen we naar het opstappunt om een boottocht over de Douro te gaan maken. We willen optimaal profiteren van de Portugese zonnestralen. Om 14:00 uur start onze boottocht die ons langs de verschillende bruggen die Gaia en Porto met elkaar verbinden voert om uiteindelijk naar de monding van de Douro in de Atlantische Oceaan te varen. De meest opmerkelijke bruggen zijn natuurlijk de brug Dom Luis I en de Maria Pia brug. Deze brug lijkt erg op de Dom Luis brug wat betreft stijl en uitvoering. De brug, vernoemd naar de Portugese koningin Maria Pia, is vroeger vooral gebruikt om Port per trein te vervoeren. We passeren alle zes bruggen die Porto met Gaia verbinden. Het uitzicht op Porto is vanaf het water schitterend.

Na zo’n 45 minuten op de Douro te hebben gedobberd zit onze boottocht erop en gaan we weer aan land om eerst maar eens een terrasje ‘pikken’ en te genieten van de zon. Tegenover het terras ligt de Teleférico de Gaia ofwel de kabelbaan van Gaia. Het is een relatief nieuwe manier om het niet geringe hoogteverschil in Gaia te overbruggen. De bouw van de kabelbaan startte in 2009 om vervolgens twee jaar later voor het eerst in gebruik genomen te worden. We zien het langzaam aan meer bewolkt worden en zelfs onweerswolken komen onze kant op. In de verte horen we het al rommelen.
Dus nemen we de kabelbaan om ons vlakbij het bovendek van de Dom Luis I brug weer uit te stappen. In vijf minuten worden we 600 m verderop gebracht naar de oever van de Douro en overbruggen we een hoogte van zo’n 63 meter. John overwint zijn hoogtevrees en stapt in, de andere optie om te voet de hoogte en afstand te overbruggen met die zwarte wolken is toch niet aanlokkelijk. Misschien hebben we van bij het uitstappunt van de Teleférico de Gaia wel het mooiste uitzicht op Porto.

Via het bovendek van de Dom Luis I brug lopen we weer naar het centrum van Porto. Het is nog een stukje lopen en de zwarte wolken achtervolgen ons. We zijn zo dichtbij het opstappunt van de historische tram dat we besluiten met de tram een klein rondje Porto te rijden en bij ons hotel aan het Praca da Liberdade uit te stappen. We zijn de regen nu echt beu. Tot onze verbazing worden deze trams niet alleen gebruikt om toeristen op ene ludieke manier de stad te laten verkennen, ook veel inwoners van Porto maken gretig gebruik van deze oude tram. Rond half vijf als de regen met bakken uit de lucht komt stappen wij droog uit voor ons hotel. Bij de receptie regelen we eerst maar dat we morgen om 6:00 uur een wake-up call krijgen, een vroege ontbijtmogelijkheid en dat we rond 7:00 uur een taxi hebben om ons naar de luchthaven te brengen omdat onze vlucht al om 9:25 uur vertrekt en we twee uur voor vertrek op de luchthaven moeten zijn.
Als we op onze hotelkamer komen staat er een heerlijk flesje port met wat hapjes op ons te wachten. Als ik naar buiten kijk is de lucht bijna gitzwart geworden. De afgelopen dagen heeft het weer ons danig in zijn greep gehouden maar we hebben gelukkig toch alles kunnen zien wat we wilden bekijken. Met een zonnetje was het allemaal wat vriendelijker geweest. We gaan in de bar wat drinken en eten ook in het hotel ons Portugese afscheidsmaal natuurlijk vooraf gegaan door een glaasje port.

Porto is een schone stad, je ziet nauwelijks een papiertje liggen. ‘s Avonds als we ons koffer aan het pakken zijn voor de volgende ochtend zien we vanaf het balkon in de donkerte de vuilnisophaaldienst aan de slag. Alle vuilnisbakken, en dat zijn er alleen vanaf ons balkon al acht die we zien worden netjes geleegd en prullen worden zelfs van de straat met de hand opgeraapt zodat de stad er de volgende dag weer netjes en uitnodigend uitziet voor de vele toeristen die Porto komen bezoeken. Wij gaan op tijd slapen want morgen is het wel heel vroeg dag.

PORTO – EINDHOVEN

11 MEI 2016

Om klokslag 6:00 uur krijgen we onze wake-up call en voor de zekerheid drie minuten later nog een keer. Jawel we zijn wakker… Na een klein kwartiertje wordt er een ontbijt op de kamer gebracht. Ons koffer kan net dicht ondanks de nodige flessen port. We checken uit en om 7:00 uur staat er een taxi voor ons gereed om ons naar de luchthaven te brengen. Misschien nog wel het ergst van allemaal is dat nu de zon schijnt en dat de vooruitzichten voor de komende dagen volop zon zijn en zo’n 20-25 graden. We zijn snel op de luchthaven en kunnen meteen inchecken. Er had geen flesje port meer in ons koffer gemogen als we zien dat de weegschaal 19,6 kg aangeeft. Met 10 minuten vertraging stijgen we om 9:35 uur op en laten het zonnige Porto achter ons. Onze horloges gaan weer een uur vooruit voor de Nederlandse tijd en na een rustige vlucht landen we rond 12:00 uur op een zonnig en warm Eindhoven.