Milazzo

RONDREIS SICILIË

Milazzo is een kleine stad in het noordoostelijke deel van Sicilië. De stad is met name bekend omdat er vanuit de haven van Milazzo dagelijks meerdere veerdiensten vertrekken naar de Eolische eilanden. Het stadje zelf is echter ook een bezoekje waard. Het dorp heeft net als veel andere steden en dorpen op Sicilië een lange roerige geschiedenis en heeft behoorlijk wat verschillende overheersers gekend. De stad is eeuwenlang erg gewild geweest vanwege zijn strategische ligging ten opzichte van de Eolische eilanden. De stad is waarschijnlijk gesticht in de zevende of achtste eeuw voor Christus door de Grieken. Milazzo komt ook voor in de Odyssee van Homeros. In deze verhalen was Milazzo de plaats waar Odysseus aan land gaat en in de grot van de cycloop terechtkomt. Jammer genoeg zijn er geen verwijzingen in de stad te vinden naar deze verhalen.

MILAZZO

15 MEI 2023

Vanaf vannacht regent het non-stop in Palermo en de omringende plaatsen. Het lijken wel wolkbreuken. We hebben vandaag de plaatsjes Caccamo en Cefalù op ons programma staan. Er is een paar uur tijd al meer dan 50 mm water gevallen. Dat belooft niet veel goeds. Om 10:00 uur worden we door onze chauffeur Giovanni opgehaald. Het is heel rustig op straat. Nauwelijks verkeer en dat voor een maandag in het altijd zo drukke Palermo. De regering heeft noodweer afgekondigd en alle scholen vandaag gesloten. Veel mensen gaan vandaag ook niet naar hun werk vanwege het extreem slechte weer. Bedrijven zijn gesloten.
Caccamo is een typisch Siciliaans dorpje zoals je die veel vindt als je iets van de kust afgaat en het binnenland in rijdt. Het dorp wordt gevormd door prachtige kleine huisjes waarbij het lijkt alsof ze tegen de heuvel geplakt zijn. Het Normandische kasteel is het opvallendste gebouw in Caccamo. Het kasteel werd gebouwd door de Noormannen die in de 12e eeuw. Een ideale plek boven op een steile rots die zo goed als onneembaar was. Als we rond 11:00 uur aankomen is niet alleen het kasteel, wat trouwens vandaag gesloten is, een onneembare vesting maar ook het dorpje zelf is dat voor ons. We kunnen de auto niet eens uitkomen vanwege de regen die met bakken uit de lucht valt. Als we de berg afdalen zien we op sommige plekken geen hand voor de ogen, zo mistig. Jammer!

Op naar Cefalù, wellicht tegen beter weten in. In Cefalù heeft Gianca een lunch voor ons geregeld en hebben we om 14:00 uur een stadswandeling. Cefalu is een prachtig kleine plaatsje aan de noordwestkust van Sicilië. Het plaatsje was al bewoond in de 4e eeuw voor Christus en groeide in de loop der tijd uit tot een mooi middeleeuws stadje. Het rechte straten patroon van de stad stamt nog uit de Romeinse tijd. De stad is gelegen onder aan een steile rots “ La Rocca” genaamd en is grotendeels opgebouwd rondom de prachtige 12e-eeuwse kathedraal. Deze werd gebouwd door de Normandische koning Roger de II. Cefalu heeft , ondanks de vele heersers die de stad veroverde, zijn oude middeleeuwse karakter weten te behouden en is hierdoor een bijzonder sfeervol stadje. Rondom de stad vind je nog verschillende vestingmuren en een oude stadspoort. De kleine straatjes, het piazza Duomo met zijn gezellige terrasjes en de leuke kleine restaurantjes in de oude visserswijk maken het tot een erg geliefde bestemming.
Gewapend met paraplu lopen we naar ons lunchadres. Het water gutst vanaf de steile straatjes met kinderkopjes naar beneden. In het restaurant, met uitzicht op zee, zitten we droog. We zien de woeste golven tegen de rotsen slaan. We moeten helaas na de lunch besluiten om de stadswandeling niet door te laten gaan. Het heeft totaal geen zin, onze gids meldt zich trouwens ook af vanwege het extreme weer.
Dan besluiten we om 13:45 uur maar naar onze eindbestemming van vandaag te rijden namelijk Milazzo. Met nog zo’n anderhalf uur rijden voor de boeg komen we omstreeks 15:15 uur aan in Milazzo. Ons hotel Upper Rooms ligt aan de haven. Vanaf het terras hebben we uitzicht op die haven en de zee. Warempel ondanks de donkere lucht is het hier (momenteel) droog. Milazzo is de poort naar de Eolische eilanden waarvan we er morgen een tweetal waaronder Stromboli gaan bezoeken. Nu maar duimen dat het weer omslaat en de zee wat rustiger wordt. Niets is minder waar, het giet eruit en zwaar onweer. Dat beloofd niets goeds.

MILAZZO

16 MEI 2023

Gisteravond laat hebben we een berichtje ontvangen dat de rederij die de boottochten naar de Eolische eilanden uitvoert, alle tochten voor vandaag heeft geannuleerd vanwege te slechte weersomstandigheden. Dat is een grote teleurstelling omdat we erg graag de stromende lava hadden willen zien van de nog altijd werkende vulkaan de Stromboli. We zien de boot die ons vandaag naar de Eolische eilanden zou varen vanaf onze hotelkamer liggen. Geen enkele activiteit zichtbaar. Na het ontbijt besluiten we in de stad Milazzo dan het gerestaureerde Castello Milazzo te gaan bezoeken wat hoog op een berg ligt. Een hele klim. We kunnen niet goed begrijpen waarom de boottocht is geannuleerd omdat het weer best aardig is. Wat wolken en een zonnetje aan de lucht.

Castello Milazzo, is te vinden binnen de oude stadsmuren in het hart van de stad. We vervolgen onze weg omhoog en komen aan bij de ommuurde citadel. Deze locatie heeft een lange geschiedenis. In de 8ste eeuw voor Chr. bouwden Griekse kolonisten hier een nederzetting. De Griekse akropolis werd later door Romeinen en Byzantijnen omgebouwd tot een castrum, een militair bolwerk. Later zouden de Noormannen er een massieve, versterkte toren bouwen, die in de 13de eeuw door de Siciliaanse koning Frederik II van Hohenstaufen werd verbouwd tot een heus kasteel. Onder de Spaanse overheersing zou het kasteel verder uitgebreid worden tot een ommuurde stad. We betreden het kasteel door een poort in de zogenaamde ‘Spaanse muur’. Deze monumentale buitenmuur werd tussen 1525 en 1540 aangelegd rondom het oorspronkelijke kasteel. Binnen deze omwalling ontwikkelde zich een administratief, politiek en religieus centrum met tal van gebouwen. Vanaf de kasteelmuren hebben we een goed uitzicht op Milazzo en een nestelende meeuw..

Op het uitgestrekte binnenplein werd in 1607 een ruim bemeten kerk en een Benedictijnerklooster gebouwd. De kerk staat er nog steeds, maar raakte in onbruik toen de activiteiten zich in de 19de eeuw van de bovenstad naar de benedenstad verplaatsten. Tegenwoordig vinden er wel nog tentoonstellingen en evenementen plaats. De meeste andere gebouwen werden later afgebroken. Eén van de gebouwen bleef overeind. Daar is nu een klein museum dat gewijd is aan de tonijnvangst: het ‘museo della tonnara‘. Voor de kust van Milazzo werd tot diep in de 20ste eeuw massaal veel tonijn gevangen. Het oude kasteel van de Noormannen werd tussen 1496 en 1508 omgeven met een bijkomende versterking, de zogenaamde Aragonese muur. Deze kwam er op bevel van Ferdinand II van Aragon. Zijn wapenschild is nog zichtbaar boven de toegangspoort. Bij het binnengaan zie je nog de verschillende schietgaten in de muren.

Toen Garibaldi in 1860 het leger van Bourbon verslagen had, verloor de versterkte citadel haar functie. Het kasteel zou vanaf 1880 tot in 1959 enkel nog gebruikt worden als gevangenis. Vandaag kan je van op het binnenplein van het kasteel nog duidelijk de cellen zien waar de gevangenen werden ondergebracht. We nemen de trap die naar het terras van de eeuwenoude toren van het kasteel leidt. Van hieruit heb je een uniek uitzicht over de benedenstad en de zee die de stad aan beide zijden omgeeft.

Het is inmiddels half twee als we teruglopen naar de uitgang. De lucht wordt steeds donkerder en de eerste druppels vallen. We moeten nog zeker anderhalve kilometer afleggen voor we bij ons hotel zijn. We brengen het er ‘redelijk’ vanaf!

In de ochtend zijn we vlak bij het kasteel op een prachtige kerk gestuit. Omdat de kerken hier van 12:00 tot 16:00 uur gesloten zijn besluiten we na de lunch toch nog een keer hier naar tie te lopen. Weer een stevige klim en we bereiken de kerk van san Francesco di Paola.
St. Franciscus van Paola arriveert in 1465 in Milazzo op uitdrukkelijk verzoek van de leden van de universiteit van de stad. Ze bieden hem de heuvel van San Biagio aan om zijn klooster met een bijgevoegde kerk te bouwen. Franciscus zal zelf meewerken aan de bouw en de werken zullen over een kleine drie jaar klaar zijn. Tijdens de bouw van het klooster stuitten de metselaars op veel moeilijkheden, maar St. Franciscus stond altijd klaar om in te grijpen en de problemen op te lossen. In het bijzonder worden drie wonderen herinnerd die de heilige tijdens de werken heeft verricht:
Het water dat de arbeiders nodig hadden, was kilometers verderop. St. Franciscus wees een plek aan om te graven en daar stroomde water uit dat brak bleek te zijn. St. Franciscus zegende het en maakte het zoet door te zeggen dat het weer brak zou worden als de broeders een regenbak installeerden om regenwater op te vangen. En dit is echt gebeurd!
Tijdens het graven kwamen de arbeiders de twee enorme rotsblokken tegen , onmogelijk te verplaatsen. De heilige met een kruisteken verlichtte hen en verordende dat ze werden gebruikt als fundamenten van de kerk en het klooster; De houten balken die voor de constructie werden gebruikt, kwamen van San Pier Niceto, ongeveer 20 kilometer van Milazzo, het duurde enkele dagen om ze in te slaan. Een van de balken bleek korter te zijn, maar de heilige verlengde hem met een eenvoudig kruisteken. Zelfs vandaag in het plafond van de kerk wijst een lamp op de aanwezigheid van de wonderbaarlijke straal. Op het hoofdaltaar staat het zeventiende-eeuwse houten beeld van San Francesco , dat onlangs een minutieuze conservatieve restauratie heeft ondergaan.
Als we om 17:00 uur de kerk uitlopen vallen weer de druppels, de lucht ziet zwart. Schuilen helpt niet meer, we komen nat in ons hotel aan.