Kanchanaburi

STEDENTRIP BANGKOK

Kanchanaburi is een stad in Centraal-Thailand. Kanchanaburi is de hoofdstad van de provincie Kanchanaburi. Kanchanaburi. De stad ligt aan de samenvloeiing van de rivieren de Khwae Yai en de Khwae Noi die tezamen de Mae Klong vormen. De bekende spoorbrug is onderdeel van de Birmaspoorlijn (of dodenspoorlijn), die door dwangarbeiders tijdens de Tweede Wereldoorlog werd gebouwd in opdracht van de Japanners. Naar schatting meer dan 100.000 mensen stierven door uitputting en ziekte tijdens de aanleg van de spoorlijn.

Je kunt hier ook het JEATH (Japan, Engeland, Australië, Thailand en Holland) Museum  bezoeken. In dit museum is allerlei informatie over de spoorlijn in oorlogstijd te vinden; tevens bevat het een gereconstrueerde gevangenbarak uit die tijd. Ook ligt in Kanchanaburi een erebegraafplaats. Dit  is een van de drie rustplaatsen voor de slachtoffers van de Dodenspoorlijn. Hier liggen de stoffelijke resten van 6.982 Australische, Britse en Nederlandse krijgsgevangenen. De begraafplaats is door de Nederlandse overheid erkend als officieel Nederlands ereveld.

KANCHANABURI

17 NOVEMBER 2006

Vandaag staan we al om 5:15 uur op, een snel ontbijtje want we worden om 7:00 uur opgehaald voor onze dagtrip naar Kanchanaburi. Over de 130 km die we moeten afleggen doen we ruim twee uur. Kanchanaburi is vooral bekend vanwege de beruchte Birma-spoorweg die van 1939 tot 1945 werd aangelegd. Bij de aanleg van de spoorweg kwamen 100.000 Aziatische dwangarbeiders en ruim 12.000 geallieerden om het leven. We starten met een bezoek aan het Kanchanaburi War Cemetry waar ongeveer 7000 geallieerden liggen begraven. Dit is een van de twee begraafplaatsen die er zijn. Alles wordt keurig onderhouden. Je ziet op veel plaatsen verse bloemen liggen. Er is een serene stilte. Bezoekers fluisteren hier en betuigen respect. Het maakt op ons altijd een enorme indruk om zo’n begraafplaats te bezoeken.

Hierna rijden we naar het JEATH oorlogsmuseum. In replica’s van bamboehutten, die ten tijde van de aanleg van de Birmaspoorweg in de krijgsgevangenen- kampen stonden, worden foto’s, tekeningen en schetsen over het leven in de kampen tentoongesteld. Door de eenvoud is het erg indrukwekkend en puur. JEATH is een acroniem voor Japan, Engeland, Australië, Thailand en Holland. Dit waren de landen waar veel krijgsgevangenen vandaan kwamen. Vanuit het JEATH-museum varen we per longtailboot zo’n 3 km over de river Kwai. Het is zo indrukwekkend om op deze manier de stalen brug over de Kwai te naderen. Om 10:15 uur gaan we aan land om zèlf over de brug te lopen. Voor toeristen rijdt er elk half uur een trein over een klein gedeelte van de spoorlijn.
Deze brug was tijdens WO II een belangrijk punt op het traject van de Birma-spoorweg als bevoorradingsroute van de Japanners. Mede hierdoor werd de brug vaak door vliegtuigen van de geallieerden gebombardeerd. Toen we op de brug stonden konden we het ook niet laten om even naar de overkant van de River Kwai te lopen; een echt ‘kippenvel-moment’ vond ik, omdat je je zo goed realiseert wat zich hier heeft afgespeeld. Van de oorspronkelijke Birma-spoorlijn is nog 77 km over. We maken een treinrit over de spoorlijn met als eindpunt het station Tham Kra Sae. Het is zo ongelooflijk druk in de trein dat je eigenlijk niets ziet van de omgeving. Je voelt je net als in een potje met pieren. Gelukkig heeft John een plekje weten te bemachtigen bij een deuropening zodat hij iets kan filmen. Bij het station Tham Kra Sae is de treinrails in de rotsen uitgekapt! Onze gids heeft een mooie lunchplaats voor ons geregeld vanwaar we een goed uitzicht hebben op dit gedeelte van de Birma-spoorlijn.
Bij de spoorlijn zien we een grot en jawel ook vandaag zien we nog een Boeddhabeeld……. Ook zijn er in de rotswanden nog verschillende altaars uitgekapt. Omstreeks 13:45 uur rijden we weer terug naar Bangkok. Met de trein hebben we toch een afstand van 45 km afgelegd vanaf Kanchanaburi.

Onze “chirurg-chauffeur” die de hele dag al een monddoekje draagt wellicht omdat John nog steeds verkouden is, heeft er goed de vaart in. Maar over het laatste stuk, zo’n 3 km vanaf het hotel doen we ruim één uur. Het verkeer zit hier muurvast. Rond 17:15 uur zijn we weer terug in ons hotel. Wat een indrukwekkende dag!
Rond 19:00 uur gaat we lekker dineren bij Next 2 en rond de klok van half tien gaan we slapen. Morgen moeten we er weer vroeg uit voor onze fietstocht door Bangkok. We zijn beiden zeer benieuwd.